Ökat fokus på den globala marknaden

Enligt Peter Lindén, Key Account Manager på Foodhills, är det just nu grönsakernas tid – speciellt de frysta. Klimatsmarta och näringsrika produkter, tillgängliga året runt, eftersöks av inköpare världen över.  Inte minst för att de medverkar till reducerat matsvinn och minskad miljöpåverkan.

De ökande produktionsvolymerna öppnar upp för utveckling av kundbasen.
Foodhills har under de senaste åren expanderat sin produktion av förädlade frysta ärtor i takt med att nya odlare anslutit och vädret tillåtit. Den toppmoderna, automatiserade anläggningen som togs i bruk 2022 har möjliggjort en tillväxt, och företaget intensifierar nu arbetet med att öka exporten.

Etablerar nya kundkontakter
Peter Lindén, med sin breda erfarenhet från livsmedelsbranschen, anställdes senare delen av 2023 för att stärka Foodhills närvaro internationellt. Tillsammans med Bengt Brinder, Försäljningschef, och Madeleine Truumel, Ekonomi- och försäljningsassistent, arbetar han för att etablera nya kundrelationer och öka kännedomen om Foodhills AB världen över.

”Med min bakgrund inom industriell ekonomi och omfattande erfarenhet från livsmedelsbranschen, både nationellt och internationellt, ser jag Foodhills som en pålitlig partner på den globala marknaden,” säger Peter. ”Vi är stolta över vår oberoende ställning och vår förmåga att erbjuda högkvalitativa produkter som möter de högsta standarderna.”

Värdefull specialistkompetens
Det tar tre timmar från att en ärta skördas, transporteras, tvättas, kvalitetssäkras i laboratoriet – till den packas och blir en färdigfryst produkt. Detta utan någon form av tillsatser eller processande – en helt ren produkt skapad på naturligt vis. Inom Foodhills finns i dag unik kunskap inom ärtproduktion från odlingskonsulenter som stödjer odlare med rådgivning från sådd till skörd. Här finns gedigen erfarenhet hos medarbetare som guidar all ny säsongs-personal ute på fältet, men även inne i den nya anläggningen för att nå de höga kvalitetskraven.

Efterfrågan är större än tillgången
Foodhills levererar främst till industriella kunder, och efterfrågan på gröna ärtor överstiger tillgången just nu. Främst märks en ökad efterfrågan i Europa och i Asien. Gröna ärtor har värdemässigt många parametrar som berör hela kedjan.

  • Tillför kväve i odlarens jord så att odlaren slipper använda konstgödsel.
  • Innehåller mycket protein och andra näringsämnen som gör den utvecklingsbar till ett vegetariskt proteinalternativ.
  • Dessutom är den god som den är på tallriken och älskad av många människor och kulturer.

”Vi har sett en ökning av nya kunder och förfrågningar under våren, vilket är otroligt spännande,” tillägger Peter. ”Och vårt samarbete med GroPro, som är en banbrytande innovatör inom växtbaserad proteinproduktion, visar att vi är på väg mot en framtid av både tillväxt och hållbarhet.”

På Foodhill AB genomsyras stämningen av en prestigelös optimism. Alla arbetar tillsammans för att uppnå målen, med en stark tro på framtiden både internt och bland odlarna som levererar råvarorna.

Jag trivs verkligen här, avslutar Peter.

Vi söker ditt samtycke för att använda cookies
Du väljer själv vilka cookies du vill acceptera. Gör ett snabbval med någon av knapparna nedan eller välj Cookie-inställningar för mer detaljerad information.
Du kan när som helst ändra eller återkalla ditt medgivande. I vår integritetspolicy finner du även information om hur du tar bort cookies från din webbläsare. Integritetspolicy
Cookie-inställningar
Acceptera alla
Acceptera enbart nödvändiga
Avvisa alla